Mateřská škola Montessori Opava, z. ú.
Poskytujeme péči o děti ve věku od tří let v souladu s Montessori principy.
I. třída II. třída
Základní principy Montessori pedagogiky
- připravenost prostředí
- samostatnost/samostatná práce jedince
- nerušená soustředěnost dítěte
- svoboda a zodpovědnost
- řád a struktura
- skutečnost a pravdivost
- využití absorbující mysli
- senzitivní období
- přechod od konkrétního k abstraktnímu
- aktivní učení
- individuální přístup
- heterogenní prostředí
Každodenní práce dětí
Náš den
Den nám začíná v 8:00, kdy děti přichází do svých tříd. Ve třídách jsou pro ně nachystány pomůcky se kterými děti mohou pracovat samostatně, s kamarádem, nebo třeba i s paní učitelkou či asistentkou. Takto nám začíná zhruba tříhodinový pracovní cyklus. Učitelky dávají během této doby dětem tzv. prezentace, což znamená, že dětem představují pro ně nové pomůcky.
Během pracovního cyklu děti pracují samostatně, nebo se mohou účastnit skupinových činností (např. zpěv, pohybové cvičení, různé jazykové hry apod.) podle svých zájmů. Zhruba od 9:00 mají děti ve své třídě k dispozici svačinku, kterou si mohou libovolně brát až do 10:30 a na jejíž přípravě se samy denně aktivně podílí.
Po pracovním cyklu se děti pomalu začínají chystat na pobyt venku, odchází do šaten, kde se oblečou a mohou vyrazit ven, což bývá kolem 11 hodiny. K pobytu venku můžeme s dětmi využít buďto zahradu, která se nachází přímo u naší MŠ, nebo naší druhou zahrádku u Západního nádraží v zahrádkářské kolonii, kde se s dětmi staráme o květinové a bylinkové záhonky, stromy a keře. Dále využíváme také rozsáhlou síť veřejných dětských hřišť v Opavě, ale nepohrdneme ani obyčejnou procházkou. Chodíme ven v každém počasí.
Oběd dětí probíhá od 12.30-13:45 a během této doby se v jídelně vystřídají obě třídy MŠ.
Po obědě následuje v obou třídách odpočinková část, u které si děti poslechnou třeba pohádku, relaxační hudbu apod. Děti, které chtějí spinkat, si nachytají lůžkoviny, převlečou se do pyžámek a jdou na chvíli odpočívat. Ostatní děti, pokud odpočívat nechtějí, nemusí a jdou si vzít pomůcky k práci obdobně jako při ranním pracovním cyklu.
Odpolední svačinku mají děti opět dostupnou ve třídě, a to zhruba od 14:15-15:00.
V 15:00 končí provoz naší MŠ.
Děti, které přichází před 8 hodinnou ranní, či potřebují odejít později než ve tři hodiny odpoledne, mohou využít docházku do naší družiny, kde se schází děti z obou tříd a také nejmenší děti ze spolupracující dětské skupiny. Družina je v provozu v časech 7:00-8:00 a 15:00-16:00.
Kroužky a jiné aktivity
Dětem nabízíme mimo standardní pracovní blok v odpoledních hodinách kroužky hudební výchovu s lektorem Dominikem Fajkusem, keramiku s p. učitelkou Alenou Suchánkovou, angličtinku s Petrou Glabazňovou a dětskou jógu, kterou vede p. učitelka Lucie Zeisbergerová.
Kroužky jsou zcela dobrovolné a pro děti, které se těchto aktivit neúčastní, je připraven program v rámci běžných aktivit školky.
Dále se se s dětmi účastníme např. nabídky představení opavských divadel, aktivit v Minizoo Opava, Obecním domě, Planetáriu v Ostravě apod. a rádi vyrážíme na výlety do přírody v blízkém okolí našeho města.
Kdo děti vzdělává
Markéta Marečková
Má cesta k práci s dětmi nebyla přímá. Nejprve jsem se chtěla vydat cestou zdravotnictví - vystudovala jsem Střední zdravotnickou školu coby studentka oboru Zdravotnický asistent. Již během studia na této škole jsem si začala postupně uvědomovat, že to není ta pravá cesta, což dokazovala skutečnost, že i během studií jsem se angažovala v rámci edukace dětí. Konkrétně jsem napsala a následně hrála v několika edukačních pohádkách zaměřených na zdravotní problematiku, které jsem skrze střední školu jezdila hrát do různých MŠ a prvních tříd ZŠ. I z toho důvodu jsem se po maturitě přihlásila na VŠ obor Učitelství pro MŠ. Během svého studia na VŠ jsem získala nejen řadu teoretických znalostí, ale také absolvovala mnoho dobrovolných praxí v MŠ, kde jsem získala nespočet cenných zkušeností, které jsem si následně obohatila Montessori asistenstkým kurzem- AMI 3-6 Assistant Course v Montessori Institute Prague.
Tereza Ondrová
Již od brzkého věku jsem věděla, že má cesta povede k dětem a z toho důvodu jsem se rozhodla studovat střední pedagogickou školu, obor předškolní mimoškolní pedagogiku. Na této škole jsem získala řadu znalostí, které jsem obohacovala mimo jiné zkušenostmi, co by vedoucí na dětských táborech. Stejně tak jsem za dobu studií absolvovala spoustu praxí ať už ve školkách či družinách. Po úspěšném dokončení studia jsem začala pracovat jako učitelka v naší mateřské škole v Opavě. Absolvování asistentského kurzu mi přineslo spoustu ukázek jak pracovat podle učení Marie Montessori a díky tomu se těším na další každodenní možnosti poznávání Montessori světa.
Alena Suchánková
Po studiu pedagogické fakulty jsem učila čtyři roky na státní základní škole. První dva roky jsem doufala, že se s tímto vzdělávacím systémem sžiji, druhé dva roky jsem už věděla, že to pro mne není to "pravé ořechové" a odhodlávala se k odchodu. Nakonec jsem přece jen státní vzdělávací systém opustila. V té době jsem byla přesvědčena, že už se do žádného vzdělávacího systému a k práci s dětmi nevrátím. Má cesta do Montessori školky vedla oklikou přes venčení psů v psím hotelu, doručování pošty, práci v prodejně se zdravou stravou, bylinami a vykuřovadly. Zpět k práci s dětmi jsem se dostala díky náhodě, jako výpomoc s vařením v lesní mateřské školce. A z kuchařky se ze mne stal průvodce. Po několika letech průvodcování v lesní školce jsem působila krátce ve státní mateřské školce jako asistentka chlapce s autistickými rysy. A nyní jsem zde, v Montessori školce.
Lucie Zeisbergerová
K Montessori pedagogice jsem se dostala v době, když jsem ještě učila ve státní mateřské škole. Tehdy nastoupilo do mé třídy dítě, ke kterému bylo potřeba si najít svoji vlastní cestu komunikace a práce s ním. Rodiče chlapce se aktivně věnovali vzdělávání podle Marie Montessori a respektujícímu přístupu k dítěti a díky skvělé spolupráci s nimi jsem začala pronikat do tajů tohoto směru pedagogiky. Nedlouho poté bylo založeno v Opavě Montessori centrum, kde jsem začala shodou okolností díky těmto rodičům vést lekce dětské jógy a brzy poté jsem působila i jako asistentka pedagoga v odpoledním "Montessori klubíku". Následující roky jsem strávila na mateřské dovolené s vlastními dětmi, během které jsem průběžně vypomáhala v dětské skupině v Montessori centru. Ke konci mateřské mě oslovila Petra Glabazňová s nabídkou pracovního místa učitelky v nově vznikající Mateřské škole Montessori Opava a já tuto nabídku s velkou radostí přijala. Čím víc se vzdělávám v tomto oboru, tím víc žasnu, jak je to úžasně propracovaný systém vzdělávání a jsem moc ráda, že se v Montessori školách vzdělávají i mé vlastní děti.
Petra Glabazňová
Před narozením svých dětí jsem vystudovala angličtinu a němčinu, učila na základních a středních školách u nás i ve Velké Británii a posléze na Slezské univerzitě v Opavě, kde jsem učila didaktiku a metodiku výuky anglického jazyka. Po narození dětí se můj zájem postupně přesouval k poznávání přirozeného rozvoje dětí a má cesta mě jasně zavedla směrem k Montessori přístupu. Začala jsem spolupracovat na tlumočení AMI kurzů, díky kterým se můj zájem definitivně přesunul od angličtiny ke komplexnímu rozvoji dětí. A protože jsem na těchto mezinárodních kurzech Montessori došla k tomu, že ve vzdělávání neexistuje promyšlenější přístup, přála jsem si pro své děti prostředí, kde by se mohly přirozeně rozvíjet dle Montessori principů. Tak vznikly Dětské skupiny, které dnes pod spolkem Montessori Opava provozujeme. Snažíme se podporovat děti v jejich přirozeném vývoji tak, jak to kdysi dělala Maria Montessori.
Miluše Jirasová
Narodila jsem se s touhou pomáhat lidem, konat dobro a obzvláště tady být pro ty, kteří mají v životě nějaký handicap. Toto jsou rysy mé osobnosti, tvoří jádro mého já. Celý život jsem hledala cesty, jak v rámci svých možností být prospěšná druhým, a to nejen v pražské organizaci Vlastní cestou, kde jsem ve svém volném čase aktivně pracovala s lidmi připoutanými k invalidnímu vozíku. Touha znormálnit jim jejich život co nejvíce budu moci, mě naprosto pohltila. Na cestu k poznání Marie Montessori, jejího odkazu, životních zkušeností, pokory a moudrosti, mě zavedl sám život - možná právě tak jako ji, samotnou.
Jana Vitásková
Po gymnáziu jsem vystudovala knihovnictví na Slezské univerzitě v Opavě a protože jsem ve svém oboru nenašla hned po škole uplatnění, začala jsem pracovat jako fakturantka v logistické firmě. Na této pozici jsem byla zaměstnaná až do příchodu svých synů.
Když byl nejstaršímu synovi rok, narazila jsem na nabídku Montessori klubíku v Hlučíně. Montessori pedagogika a její systém mi učarovaly a do klubíku jsme postupně chodili se všemi třemi syny. Z klubíku přešli do školičky a nejstarší syn také do Montessori přípravky na 1. třídu. V té době už jsem i já začínala řešit, co budu dělat po rodičovské dovolené. Práce s dětmi pak byla jasná a jednoduchá volba. Udělala jsem si kurz pro asistenta pedagoga a následně také pro chůvu v dětské skupině. Poté jsem necelé dva roky pracovala jako chůva v nově vzniklé DS Chaloupka v Kravařích. Pochopila jsem, že pokud se chci ve své práci posunout někam dál, je potřeba se dál vzdělávat. Začala jsem proto studovat předškolní a mimoškolní pedagogiku na vyšší odborné škole.
V říjnu 2023 jsem se dozvěděla, že v Montessori MŠ hledají učitelku. Přesto, že jsem si nedávala žádnou šanci, zkusila jsem poslat životopis a nějakým zázrakem jsem tady. Systém Montessori pedagogiky mě nepřestává denně udivovat. Vše na sebe jednoduše a logicky navazuje, vše dává smysl. Moc mě těší být toho všeho alespoň malou součástí.
Školní řád
Školní vzdělávací program Klíče ke světu